نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3855
-
الف
+

استاد «قاسم مسرور» آوازخوان و هنرپیشه تیاتر و سینمای افغانستان درگذشت

استاد «محمد قاسم مسرور» هنرمندی كه گنجینه ای ارزشمند از آثار محلی و فولکلوریک سرزمین افغانستان را در سینه خویش جای داده بود، به عمر 77 سالگی بر اثر مریضی درگذشت.

به گزارش آی فیلم ۲ ، استاد «قاسم مسرور» آوازخوان، هنرپیشه تیاتر و سینمای هرات روز چهارشنبه ۱۲ سرطان(تیر) به عمر هفتاد و هفت ساله‌گی درگذشت. 

ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات درگذشت این استاد فقید را، ضایعه‌ای بزرگ در عرصه هنر موسیقی افغانستان دانسته و مراتب همدردی و غم‌شریکی خویش را نسبت به خانواده و جامعه هنری کشور افغانستان اعلام کرد.

استاد «قاسم مسرور» را هنرمند بی‌مانند موسیقی محلی هرات نیز می‌گویند.

«قاسم مسرور» در سال‌های پسین در بستر بیماری به‌سر می‌برد و با مشکلات سخت اقتصادی روبه‌رو بود. نزدیکان او می‌گویند که بدلیل همین مشکلات اقتصادی، او نتوانست برای تداوی به بیرون از کشور برود.

استاد «محمد قاسم مسرور» فرزند «ملا محمد» در سال 1321 خورشیدی در خانواده‌ای هنر پرور در ولسوالی گذره ولایت هرات متولد شد.

وی در کنار آواز و موسیقی، کار در عرصه تیاتر و سینما را نیز دنبال کرد و در کنار اساتیدی چون «محمد غوث عسکر زاده»، «فرحت هروی»، «محمد صدیق بلبل»، «غلام فاروق سرخوش»، «نعمت الله حسین زاده »و دیگران به اجرای نمایشات دیدنی و اجرای آهنگ‌های به یاد ماندنی میهنی و محلی پرداخت.

صداي دلنشین استاد «محمد قاسم مسرور» كه مي‌توان گفت ميان محلی خوانان این شهر و دیار بی بدیل بوده، سبب شد بسياری از هنرمندان از جمله «نعمت الله حسین زاده» و استاد «وحید قاسمی» جهت همكاری با وی تمايل نشان دهند. 

آهنگ های استاد «محمد قاسم مسرور» بيشتر بر پايه اشعار محلی بود و ميتوان ادعا كرد كه از نادر هنرمندانی بوده است که به زیبایی تمام به اجرای آهنگ پرداخته است. 

استاد «محمد قاسم مسرور» هنرمندی كه گنجینه ای ارزشمندی از آثار محلی و فولکلوریک سرزمین افغانستان را در سینه خویش جای داده بود، به عمر 77 سالگی بر اثر مریضی درگذشت. 

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر